Vilniaus dailės akademijos Doktorantūros skyrius kviečia į viešą meno istoriko ir kuratoriaus Larso Bango Larseno paskaitą „Pasiimk mane į kitą pasaulį: Charlotte Johannesson ir medijų išoriškumas“.

2024 m. gegužės 7 d. 16.00 val.
VDA 102 auditorija (Malūnų g. 3, Vilnius)

Paskaitą moderuos dr. Lina Michelkevičė.
Paskaita vyks anglų kalba.

Šios paskaitos atspirties taškas – savamokslės menininkės Charlotte Johannesson (g. 1943, Malmė, Švedija) kūrybos tyrimas.

Gimtojoje Malmėje Johannesson mokėsi tradicinių tekstilės technikų ir audimo. XX a. septintojo dešimtmečio pabaigoje ji pradėjo kurti austus atvaizdus, artimesnius meno nei tradiciniam amato supratimui. Vėliau audimo stakles iškeitė į kompiuterį ir įkūrė pirmąją skaitmeninių menų studiją Šiaurės Europoje, taip gerokai užbėgdama už akių menininkų susidomėjimui audimo ir programavimo sąsajomis, kuris kilo XXI a.

Namų sąlygomis sumanytiems ir įgyvendintiems Johannesson kūriniams būdingas gyvas dialogas su įvairiomis to laikmečio protesto estetikomis – kaip antai 7-ojo dešimtmečio kontrkultūriniais judėjimais arba 8-ojo dešimtmečio urbanistiniu partizanavimu. Jos darbai išsiskiria savitu pabėgimo ir konfrontacijos, amato ir technologijos deriniu, kuris visiškai kitaip kvestionuoja vyraujančią vėlyvosios modernybės vizualinę kultūrą ir vaizduojamąjį meną varžančius jautrumus, nei to meto menininkų neo-avangardistų kūryba.

Vertinant išskirtinę Johannesson kūrybą platesniame XX a. tekstilės meno kontekste, būtina atsižvelgti į dviprasmišką audimo, kaip kūrybinės priemonės, padėtį anuomet. Viena vertus, į audimą dažnai žiūrėta iš aukšto – kaip perdėm apribotą buities ir tradicinio moters vaidmens. Kita vertus, ši tarpkultūriškai paplitusi ir suprantama raiškos priemonė dalyvavo abiejose Geležinės uždangos pusėse vykusiose derybose dėl simbolinės galios ir tautiškumo statybose.

Kilus (ar veikiau atgimus) susidomėjimui feministinėmis meno istorijomis, pastaraisiais metais kuratorių bei meno istorikų dėmesys vis dažniau krypsta į XX a. audimo praktikas. Tačiau ar (ir kaip) šiandien vis dar galime pajusti tą dviprasmiškumą, kurį kadaise turėjo ir deklaravo tekstilės menas?

Dr. Larsas Bangas Larsenas (g. 1972 m.) yra meno istorikas, kuratorius ir rašytojas, Art Hub Copenhagen (AHC) meno ir tyrimų skyriaus vadovas. Jis (ko-)kuravo tokias parodas kaip Incerteza Viva, San Paulo bienalė (2016 m.), Georgiana Houghton: Spirit Drawings, Courtauld institutas, Londonas (2016), ir Mud Muses. A Rant about Technology, Moderna Museet, Stokholmas (2019). Tarp jo (ko-)kuruotų parodų Lietuvoje – keliaujantis projektas Populizmas (2005, ŠMC), t:i:k:r:o:v:ė: po psichodelikos (2015, ŠMC) ir Nomedos ir Gedimino Urbonų paroda Dalinai užpelkinta institucija (2023, NDG). Larsenas yra knygų  Palle Nielsen. A Model for a Qualitative Society (MACBA, 2010), Networks (MIT / Whitechapel Gallery, 2015) ir Arte y norma (Cruce, 2016) sudarytojas ir autorius. Savo meno istorijos srities daktaro disertacijoje jis tyrinėjo meno ir psichodelikos transkultūrizaciją neoavangardo kontekste.

Larso Bango Larseno vizitas finansuojamas iš Erasmus+ programos lėšų.

----------------------

Iliustracija: Charlotte Johannesson, - GO! (skaitmeninis piešinys, a. 1981)