Dabarties pabaigos partitūros: notacijų sistemos performatyviuosiuose bei vizualiuosiuose menuose ir jų santykis su skirtingais laikiškumais
Projekto būsena |
Įgyvendinamas |
Projekto vertė |
119 991,00 |
Projekto vykdytojai |
Podoktorantūros stažuotoja dr. Irina Gheorghe, vadovė dr. Lina Michelkevičė |
Projekto veiklų įgyvendinimo laikotarpis |
2024-11-04 - 2026-10-31 |
Projekto portfelis |
Mokslo projektų portfelis |
Projekte nagrinėjamos šokio, muzikos ir vizualiojo meno užrašymo sistemos, siekiant sukurti naują grafinę ir vaizdinę kalbą užrašyti tam, ką fizikas teoretikas Carlo Rovelli vadina „dabarties pabaiga“. Knygoje „Laiko tvarka“ Rovelli teigia, kad mūsų dabartis nieko nereiškia platesnėje kosminėje plotmėje. Atsispiriant nuo šio teiginio ir remiantis performanso teorijomis, kuriose pagrindinis dėmesys skiriamas ne „buvimui čia ir dabar“, bet skirtingiems performanso laikiškumams (Amelia Jones, Philip Auslander, Adrian Heathfield), projekte bus tiriama, kaip performanso partitūros vaidmenį veikia skirtingos sampratos, kas yra įvykio „čia“ ir „dabar“. Performanso partitūrai būdinga dviguba chronologija – ji yra ir praeities dokumentas, ir būsimo įvykio instrukcija. Šie du laikiškumai, praeities ir ateities, gali sutrikdyti performanso - kurį paprastai suprantame, kaip dabarties įvykį, - betarpiškumą. Tyrime bus ieškoma sąlyčio taškų tarp skirtingų notacijos genealogijų scenos menuose (ypač šokyje ir muzikoje) ir abstrakcijos tradicijos vizualiajame mene, taip siekiant padėti pagrindą atvirai vaizdinei kalbai, kuri galėtų aprėpti šiuos nesuderinamus laiko tarpsnius ir padėti užrašyti tai, ko nėra, kas lieka nematoma ar neprieinama. Tyrime bus nagrinėjamos esamos notacijų sistemos ir jų santykis su atitinkamomis atlikimo praktikomis, kartu analizuojant, kaip kitoje medžiagoje, nesusijusioje su performansu, naudojama panaši vizualinė gramatika. Šiuo meniniu, praktika paremtu tyrimu siekiama ne tik ištirti, palyginti ir išanalizuoti literatūrą ir vaizdinę medžiagą, bet taip pat sukurti naują vizualinių komponentų ir technikų leksikoną pasitelkiant piešimą, performansą, filmą ir fotografiją. Tokiu būdu bus ne tik identifikuojamos ir klasifikuojamos jau naudojamos notacijų sistemos, bet ir kuriamos, užrašomos bei sudaromos naujos „Dabarties pabaigos partitūros“ – visą tyrimą bei jo metu įgyvendintus performatyvius veiksmus ir parodą apibendrinanti tekstinė-vaizdinė studija.
Finansavimą skyrė Lietuvos mokslo taryba (LMTLT), sutarties Nr.: S-PD-24-128.