- PLEASE SCROLL DOWN FOR THE ENGLISH VERSION -
Tarptautinė tipografikos bienalė
„Keliaujančios raidės '23: HOLOGRAMA"
Parodos atidarymas 2023-11-30 18 val.
Vilniaus dailės akademijos ekspozicijų erdvės „Titanikas" antrajame aukšte lapkričio 30 d. 18 val. atidaroma Tarptautinė tipografikos bienalė „Keliaujančios raidės '23: HOLOGRAMA". Tai tęstinė paroda, keliaujanti po įvairias Europos šalis ir ekspozicines erdves nuo 2009 metų. Tarptautinė žiuri komisija 2023 metų bienalei, kurios koncepcija yra „Holograma", atrinko 30-ties darbų kolekciją, kurią sukūrė 35 autoriai iš 10-ties šalių.
Civilizacijų aušroje šumerų apgyvendintose teritorijose atsiradęs raštas žmonijai atvėrė duris į istoriją. Visi finikiečių užrašyti ir susisteminti garsai, patobulinti vėlesnių civilizacijų, ilgainiui virto grafinių ženklų sistema, kurioje ženklai-grafemos reiškia garsus, o iš jų junginių sudaromi žodžiai. Deja, neįmanoma iš vienos išgirstos raidės ar žodžio identifikuoti, kada ir kurioje planetos vietoje jie buvo ištarti pirmą kartą, kaip jie skambėjo ir kas juos pakartojo vėliau. Bet turėdami užrašytus, įženklintus tuos pačius garsus jau galime mėginti spėti jų kilmę, aiškintis, kuri civilizacija naudojo šią grafinę rašto sistemą, kuriai kalbinei grupei ji priklausė, kada buvo sukurtos konkrečios grafemų formos ir t.t.
Kiekvienoje raidėje-grafemoje, kaip hologramoje „įrašomas“ vaizdinys-mentalinis įsikūnijimas laike ar medžiagoje, iš kurio jau galima mėginti atkurti beveik visą raidžių ar vaizdų abėcėlę. Tas intuityvus žinojimas, kūrybinė nuojauta padeda daugeliui kūrėjų nepasiklysti laike ir erdvėje bei truputį primena vengrų fiziką Dennis'ą Gabor'ą, 1971 m. gavusį Nobelio premiją už Holografijos idėjos iškėlimą 1947 m., o konkretų šios idėjos įgyvendinimą galėjusio stebėti tik 1962 m., kai buvo išrastas lazeris.
Naujosios technologijos padeda įgyvendinti daug nuostabių kūrybinių idėjų, bet tik fenomenalus žmogaus gebėjimas ieškoti sąsajų tarp rašto formomis pateiktos vizualios informacijos dizaino/meno kūrinyje leidžia intuityviai interpretuoti tai asmeninių patirčių kontekste. Gebėjimas patirti ne tik estetinį, komunikacinį rašto meno efektą, bet ir naviguoti kasdienybėje susikūrus atitinkamą „holograminę” kultūros aplinką, praplečia kūrinio suvokimo lauką. Kūrybiniai vaizdiniai, kaip hologramos, sukuriami mūsų vaizduotėje gali perkurti menamas rašto sistemas, kurios, virsdamos istorijomis, atrodo kaip mitologiniai klajokliai, pasiklydę tarp skirtingų epochų ar net civilizacijų.
Parodos kuratorė prof. Aušra Lisauskienė | Lietuva
Parodos co-kuratorė Marion Robinson | Suomija
p.s. Jau paruošus pristatomąjį tekstą apie bienalę viešinimui soc. medijose pasiekė žinia, kad parodos logotipas "Holograma" (kuriam, buvo sukurtas autorinis ir šriftas) gavo pasaulinio WOLDA konkurso Award of Excellence apdovanojimą, o parodos identitetas - Bronze AWARD apdovanojimą.
Žiuri:
Grafikos dizaineris Audrius Klimas
profesorius, Vilniaus dailės akademijos Grafinio dizaino katedros vedėjas. Lietuva
Menininkė Ritva Leinonen. Suomija.
Šrifto dizaineris Jean-Baptiste Levée
šrifto dizaino studijos „Production type" įkūrėjas, lektorius ir mokytojas. Paryžius, Prancūzija.
Grafikos dizainerė Giedrė Lisauskaitė Jonušienė
Lietuvos dizaino asociacijos valdybos narė, dizaino agentūros „Brandworks" bendraįkūrėja ir kūrybos vadovė. Lietuva
Grafikos ir šrifto dizainerė Aušra Lisauskienė
Vilniaus dailės akademijos Grafinio dizaino katedros profesorė. Lietuva
Grafikos dizainerė Marion Robinson
LABI Dizaino ir vaizduojamųjų menų instituto vyresnioji dėstytoja. Suomija
Semiotikė Gintautė Žemaitytė, PhD
vizualinės semiotikos ekspertė. Lietuva
[EN]
International Biennial of Typography
"Travelling Letters '23: HOLOGRAMA"
Exhibition opening 2023-11-30 18:00
The International Typography Biennial "Travelling Letters '23: HOLOGRAMA" will open on 30 November at 6 pm on the second floor of the "Titanikas" exhibition space at the Vilnius Academy of Arts. It is an ongoing exhibition that has been travelling to different European countries and venues since 2009. For the 2023 Biennial, the International Jury has selected a collection of 30 works by 35 artists from 10 countries for the Hologram concept.
At the dawn of civilisations, the emergence of writing in the territories inhabited by the Sumerians opened the door to history for humanity. All the sounds recorded and codified by the Phoenicians, and refined by later civilisations, were eventually transformed into a system of graphic signs in which the signs-graphs represent sounds and their combinations form words. Unfortunately, it is impossible to tell from a single letter or word when and where on the planet it was first spoken, what it sounded like and who repeated it later. But with the same sounds written down and labelled, we can try to guess their origins, find out which civilization used this graphic writing system, which language group they belonged to, when certain forms of graphemes were created, etc.
Each letter-grapheme, like a hologram, "records" an image-mental embodiment in time or matter, from which we can already try to reconstruct an alphabet of almost complete letters or images. This intuitive knowledge, this creative flair, helps many creators not to get lost in time and space, and reminds us a little of the Hungarian physicist Dennis Gabor, who was awarded the Nobel Prize in 1971 for having proposed the idea of holography in 1947, but who could not see the concrete realisation of this idea until 1962, when the laser was invented.
New technologies help to realise many wonderful creative ideas, but it is only the phenomenal human ability to make connections between the visual information presented in written form in a piece of design/art that allows it to be intuitively interpreted in the context of personal experience. The ability not only to experience the aesthetic, communicative effect of written art, but also to navigate the everyday by creating a corresponding "holographic" cultural environment, expands the field of perception of the work. Images, as holograms created in our imagination, can recreate imaginary writing systems which, when transformed into stories, appear as mythological nomads lost between different epochs or even civilisations.
Curator of the exhibition Prof. Aušra Lisauskienė | Lithuania
Co-curator of the exhibition Marion Robinson | Finland
As soon as the Biennial's introductory text was prepared for social media promotion, it was announced that the exhibition's logo "Holograma" (for which an original typeface were created) had won the Award of Excellence in the global WOLDA competition and that the exhibition's identity had been awarded the Bronze AWARD.
Jury:
Graphic designer Audrius Klimas
Professor, Head of the Graphic Design Department, Vilnius Art Academy. Lithuania
Artist Ritva Leinonen. Finland
Type designer Jean-Baptiste Levée
founder of Production Type, lecturer and teacher. Paris, France
Graphic designer Giedrė Lisauskaitė Jonušienė
Board Member at Lithuanian Design Association, Co-founder and Creative director at design agency Brandworks, designer. Lithuania
Graphic and type designer Aušra Lisauskienė
Professor, Department of Graphic Design, Vilnius Academy of Art. Lithuania
Graphic designer Marion Robinson
Senior lecturer, LAB Institute of Design and Fine Arts. Finland
Semiotician Gintautė Žemaitytė, PhD
Expert in visual semiotics. Lithuania

