Grafikos meno meistrai iš Kanados
„Pokyčio taškas: naujos Kanados spaudos meno išraiškos“
Data: 2025 02 06–03 13
Parodos atidarymas: 2025 m. vasario 6 d. 17 val.
Vieta: Vilniaus dailės akademijos parodų salė „Titanikas“. Maironio g. 3, Vilnius, Lietuva
2025 m. vasario 7 d. 14 val. Vilniaus dailės akademijoje Tracy L. Templeton (Indianos universitetas, JAV) skaitys atvirą paskaitą.
Projekto organizatoriai: Vilniaus dailės akademija kartu su „Artist’s Book Museum Vilnius“.
Projekto kuratorius: prof. Emeritas Walter Jule (Kanada)
Projekto koordinatorius Vilniuje: Prof. Kęstutis Vasiliūnas (Lietuva)
P R O J E K T AS
„Pokyčio taškas: naujos Kanados spaudos meno išraiškos“ – tai pirmoji tarptautinio grafikos projekto „Lietuva–Kanada“ dalis. Po 2025 m. Kanados menininkų parodos Lietuvoje, parodų salėje „Titanikas“, 2026 m. planuojame surengti lietuvių grafikos parodą Kanadoje.
„Kanadoje, kuri yra antra pagal dydį pasaulyje šalis, gyvena keturiasdešimt vienas milijonas gyventojų, 50 proc. iš jų yra imigrantai arba gimę imigrantų šeimoje. Be to, ši šalis išsidėsčiusi žemyno šiaurėje, todėl žiemą temperatūra gali nukristi iki –40 °C.
Nuo pat valstybės įkūrimo 1867 m. Kanados menininkai laisvai rėmėsi savo daugiakultūriu paveldu, kartu pripažindami didelį Amerikos meno krypčių ir konkuruojančių „izmų“ dominavimą.
Išgyvenę Antrojo pasaulinio karo sumaištį, Rytų Europos gyventojai suprato, kad grafikos darbai gali būti patogi priemonė keistis idėjomis stiprėjant sienų apsaugai. Ateities vizija pagrįstos iniciatyvos, dėl kurių 1955 m. Liublianoje buvo surengta pirmoji tarptautinė grafikos bienalė, netrukus įkvėpė panašias iniciatyvas Krokuvoje, Naujajame Delyje, Tokijuje ir kituose pasaulio miestuose.
Šios tarptautinės parodos suteikė galimybę menininkams visame pasaulyje susipažinti su giliomis grafikos tradicijomis, o jų kataloguose atsispindėjo naujos tendencijos ir inovacijos grafikos mene.
Visame pasaulyje išplitusiose grafikos bienalėse buvo demonstruojami technologiniai spaudos pokyčiai, šie renginiai paskatino ir naujų pokyčių, pavyzdžiui, integruoti išplėtotus fotomechaninius procesus į ofortą, litografiją, šilkografiją ir net medžio raižinį.
Kanados menininkai, palyginti nevaržomi tradicijų ir rinkodaros strategijų, greitai perėmė naujas technikas ir koncepcijas. Jie išgarsėjo savo grafikos kūriniais, kuriuose derinami tradiciniai spaudos metodai su fotomechaninėmis ir skaitmeninėmis technologijomis – iš to gimė netikėtas menas, nepaklūstantis tam, kas įprasta, ir netelpantis į jokius klasifikacijos rėmus.
Dauguma Kanados menininkų atmeta technologijų būtinybės idėją ir į grafikos meną žiūri kaip į galimybę kaitalioti seną ir naują, apgalvotą ir spontanišką bei įsitraukiant į procesą ugdyti kūrybinį veržlumą.
Tačiau dauguma Kanados menininkų vengia „technologinio imperatyvo“ idėjos ir į grafikos meną žiūri kaip į galimybę kurti tiek senuoju metodu, tiek “moderniu”, apgalvotai ir spontaniškai, pasitelkdami procesą kaip priemonę.
Šioje parodoje eksponuojama daugiau kaip aštuoniasdešimt grafikos darbų, kuriuos sukūrė aštuoniolika daugybę apdovanojimų pelniusių 33–84 metų amžiaus Kanados menininkų. Įvairaus formato kūriniuose – nuo nedidelių fotograviūrų iki stambių skaitmeninių atspaudų – nagrinėjama daugybė temų, įskaitant mūsų santykį su natūralia ir žmogaus sukurta aplinka, protėvių kilmę, netektį ir sielvartą, kalbą ir suvokimą, socialinė sumaištį, populiariąją grožinę literatūrą, mokslinę fantastiką, reklamą, filosofiją bei metafiziką.
Čia galima pamatyti naują Kanados meno gyvybingumą, kuris, kaip vis dažniau pripažįstama, yra pasaulinio pokyčio dalis, perkelianti grafikos kūrinius iš nuošalės į nuolat besikeičiančios vaizdų kultūros centrą.“ – Prof. Emeritas Walter Jule(Kanada)
Parodoje eksponuojami menininkai:
Rebecca Beardmore
Derek Besant
Mark Bovey
Sean Caulfield
Briar Craig
Steven Dixon
Karen Dugas
Alexandra Haeseker
Florin Hategan
Walter Jule
Davida Kidd
Guy Langevin
David Morrish
Andrea Pinheiro
Marc Siegner
Angela Snieder
Otis Tamasauskas
Tracy Templeton