Meno ir gamtos sinergija Kintai Arts rezidencijoje

 

VDA Keramikos programos studentai ir dėstytojai rusijojegsėjo 18 – 30 dienomis dalyvavo projekte „Kultūros skūnė“, kuris vyko Kintuose – Kuršių marių pašonėje. Dalyvavo keturi Keramikos bakalauro bei magistro studijų studentai - Eglė Kulbytė,  Elena Laurinavičiūtė, Emilija Griciūtė, Paulina Bronislava Giedraitytė,  Keramikos programos koordinatorė Neringa Akcionaitytė bei dėstytojas doc. Saulius Jankauskas.

 

Pasakoja dėstytojas doc. Saulius Jankauskas:

Patekome į nuošalų, ramų  gamtos suvystytą mažą  miestelį, kur  mus šiltai priėmė „Kintai Arts“ direktorė Audra Juodeškienė. Mus, tik įsikūrusius, menininkas ornitologas Boris Belchov  pakvietė į ypatingą ekskursiją po Kintų gamtą, kuri paliko ypač didelį, gerą įspūdį. Jos metu stebėjome pamario paukščius ir gyvūnus, skaičiavom jūrinius erelius, baltuosius garnius,  klausėmės mažųjų paukščių  garsų. Tokia emocinė įkrova puikiai tiko vėliau kuriant tema „Pamario gamtos garsai“. Ši tema apjungė visų keramikų kūrinius.  O idėjų išpildymui menininkai naudojo įvairiausias raiškas, nuo skulptūrinių kompozicijų iki unikalių muzikos instrumentų ar žiestų koklių.

 

 

Svarbus uždavinys visiems – tinkamai planuoti  laiką, nes pamary labai drėgna, o molis būtinai turi išdžiūti ir būti išdegtas, kad virstų kūriniu. Teko pasitelkti ir saulę ir vėją, ir elektrinius džiovintuvus, kad tikslai būtų sėkmingai pasiekti.

Dalyvius lydėjo tiesiog puikus oras,  geros darbo sąlygos, ilgi kūrybingi vakarai ir įvairios mažos ekskursijos kasdien. Kintų mokyklos mokiniams ir „Kultūros Skūnės“ dalyviams buvo suorganizuotos kūrybinės dirbtuvės. VDA Keramikos programos dėstytojas doc. Saulius Jankauskas demonstravo „medžio žievės“ efekto sukūrimą, bei visus mokė praktiškai suformuoti indą su dekoratyviai suskilinėjusiais paviršiais. Kitą dieną  diestytojas pristatė savo kūrybą bei pasakojo apie koklines Lietuvos Valdovų rūmų krosnis, koklių įvairovę, senovinių koklių atkūrimą.

 

Pasakoja Neringa Akcijonaitytė:

Antrąją savaitę vyko intensyvus darbų džiovinimas ir degimas. Paskutinieji nulipdyti kūriniai buvo dekoruojami, daromi galutiniai „potepiai“. Kintų mokyklos mokiniams bei „Kultūros Skūnės“ dalyviams buvo suorganizuotos antros kūrybinės dirbtuvės. VDA Keramikos programos koordinatorė Neringa Akcijonaitytė demonstravo beveik Lietuvoje nenaudojamą keramikos dekoravimo techniką – Mokos difuziją (kai cheminių reakcijų pagalba ant keramikos paviršiaus išauginami dendritiniai raštai), bei visus dalyvius kvietė sukurti unikalų gamtinį raštą naudojant šią techniką.

Savaitės antroje pusėje, kai jau buvo išdegta dauguma keramikos dirbinių, vyko kruopštus jų eksponavimas Kintų meno rezidencijos erdvėse. Penktadienį, rugsėjo 29 dieną, 13 val. studentės parodą pristatė Kintų mokyklos mokiniams, o vakare vyko parodos atidarymas visai Kintų bendruomenei.

   

 

Apie parodai padarytus keramikos darbus pasakoja projekto dalyviai

 

Pasakoja Elena Laurinavičiūtė:

 

“Vėjo gaudyklės marių vandeny”

Kūrinys susideda iš keturių, ažūriniais raštais ir angobais dekoruotų laisvųjų aerofonų. Tik vienas iš jų įgarsina mariose lakiojančio vėjo melodiją. Ar atspėsi kuris?

“Baltijos jūros Sirenos”

Tai kūrinys kuriame subtiliai susipina dvi prasmės. Sirenos savo gražia ir užburiančia melodija viliojančios jūreivius jūros dainininkės. Tačiau tuo pat metu "Sirena" šiame kūrinyje tampa signalizacija įsijungianti dėl Baltijos jūros užterštumo. Tai labiausiai užteršta jūra Europoje. Sirena savo garsiniu signalu pabrėžia ekologinės problemos svarbą ir poreikį ją spręsti.

 

Pasakoja Paulina Bronislava Giedraitytė:

 

,,Miškeliukeliukas"

Ieškodama būdo kaip perteikti gamtos garsą savo lipdymo stilistikoje ir technikoje, kuriai reikalingas kuo didesnis ir lygesnis plotas,  iškilo vaikiško piešinio medžio formą. Nulipdžiau Tris skirtingo aukščio medžius. Savo skulptūrėles padengiau angoba ir išraižiau įvairių medžių rušių lapeliais. Tokiu būdu pasirinkau pavaizduoti vieną iš gamtos garsų, medžių ošimą.

 

Pasakoja Eglė Kulbytė:

 

„Žalias triukšmas”

Kokius garsus girdime gamtoje? Jei garsai įgytų formą, kokia ji būtų? „Žalias triukšmas" - tai asmeninė gamtos garsų interpretacija, per formų, spalvų ir ritmo žaidimą. 

 

Pasakoja Emilija Griciūtė:

 

„Didžiosios gilės“

Kūrinys susidedantis iš itin retų, skambančių, keramikinių gilių sudaro tarytum stilizuotą ąžuolą, kuris kaip reta, savo sėklomis skleidžia skirtingus garsus. Kiekviena gilė esanti šiame kūrinyje atlieka savitą vaidmenį kurdama tai garsesnį, tai tylesnį skambesį. Tik tam, kad jį išgirstumėte, reikia gilę paimti į rankas ir švelniai ją judinant įsiklausyti, kaip kiekvieną iš jų skamba.

 

„Paukštis švilpaunykas“

Tai keramikinis, paukščio pavidalo švilpukas, kuris lyg giedantis paukštis groja įvairiausias melodijas ir išgauna net keturias skirtingas natas. Na, o įdomiausia tai, kad jis yra gan neįprastos, šiek tiek žmogiškos išvaizdos, kuri leidžia daryti prielaidas, kad tai yra ne eilinis lietuviškas paukštelis, o būtent paukštis migrantas, priklydęs Kintų padangėje.

 

„Šnabždesių drevė“

Stilizuota drevės forma yra tarytum portalas leidžiantis žiūrovui pasinerti į subtilų gamtos ir meno pasaulį, kuomet jie susijungia. Šis objektas funkcionuoja kaip garso gaudyklė, kuri garsui patekus vidun jį cirkuliuoja po vidinę ertmę ir leidžia garsui išeiti pakitusiam. Tad arčiau priėjus galima šiam objektui ką nors pašnibždėti ir įsiklausyti į jo kuriamą garso stimuliaciją.

 

Pasakoja Doc. Saulius Jankauskas:

 

  "Įspėjamasis riksmas ošimo fone" 

 

 "Kamanė su kailinukais palieka žiedą"  

Dviejų dalių kompozicija. Tos dalys apsijungia su medžio šakele, simbolizuojančia skrydžio trajektoriją, judėjimą, o žiedimo bangos tai  dūzgimo tonai. Dūzgimas tingus, minkštas ir pūkuotas.

 

Pasakoja Neringa Akcijonaitytė:

 

"Skambantis grybas"

Šio išdidinto micro grybo skulptūra tarsi barsto savo sporas, kurios paimtos į rankas suskamba barškesiais.