„Keramikos gaminiai naudojami ypač plačiai, jie prisideda prie ilgalaikio, tvaraus vartojimo, kuris gali atnešti naudą net kelioms kartoms“, – teigia menininkas, dizaineris ir Vilniaus dailės akademijos antreprenerystės programos tyrėjas Rokas Dovydėnas. „InoAkademijos“ projekto dalyvis – vienas labiausiai vertinamų Lietuvos šiuolaikinės keramikos kūrėjų, šiais metais savo kūrybą pristatęs Nyderlandų dizaino savaitėje. 




Koklių produkcijos tvarumas

Siekdamas kurti ilgalaikius ir ilgaamžius dizaino sprendimus, tyrėjas pradėjo nagrinėti koklių produkcijos tvarumo galimybes. Dirbdamas prie šio projekto autorius sėkmingai susistemino savo turimas žinias. Pagrindinis dizainerio tikslas – supaprastinti šiandien naudojamus instrumentus ir technologijas, jas pakeičiant našesnėmis, adaptyvesnėmis, greičiau pritaikomomis šiuolaikiniame pasaulyje. R. Dovydėnas šiam tikslui pasirinko 3D molio spausdintuvą. „Nors ir turėjau žinių apie keramikos spausdinimą, kaip ir apie koklių modeliavimą, jas reikėjo sujungti, norint pasiekti išsikeltą tikslą“, – teigia dizaineris. Pagrindinė tyrimo siekiamybė – tvarumas, atsisakant tradicinių metodų ir juos pakeičiant tais, kurie būtų gerokai draugiškesni aplinkai. Tam tikra prasme – ekologiškesni už buvusius, nesukuriantys papildomos taršos.

Skaitmeniniai kokliai – pirmą kartą Lietuvoje

„Panašios paskirties projektų Lietuvoje dar nebuvo, esame pirmieji“, – džiaugiasi tyrėjas. Lyginant su įprastais keramikos gamybos projektais, daugybė funkcijų buvo perkelta į skaitmeninę erdvę. Joje galima tobulinti ir adaptuoti darbus, jais keistis ir įgyvendinti per atstumą. Šiandieniniame pasaulyje šis projektas patrauklus galimybėmis greitai keistis, reaguoti į užsakovo pageidavimus ir įgyvendinti projektus nuotoliniu būdu. 


Sukurta sistema gali būti pritaikyta ir naudojama ne tik tyrėjo, bet ir daugybės kitų autorių darbuose. Todėl nepriklausomai nuo to, ar projektas bus tęsiamas ir ar bus gautas finansavimas tolesnei technologinei plėtrai, žinios liks ir bus naudojamos toliau. 


Antreprenerystės programa – puiki terpė užsiimti tyrimais ir įgyvendinti tikslus. „Dirbu ne tik tyrėju, bet ir dėstytoju, vis dar nepalieku meninės praktikos. Manau, darbas projekte prisidės prie mano dėstymo praktikos gerinimo. O meninius rezultatus pamatysime kiek vėliau, jiems dar reikia pasiruošti ir tinkamai juos įgyvendinti. Šio projekto sėkmė atveria galimybes siekti kitų tyrimų rezultatų“, – savo įspūdžiais dalinasi R. Dovydėnas.