Jaunojo dizainerio prizas 2020

Pristatome 2020 metų Dizaino katedros studentų projektus - "Jaunojo dizainerio prizo" nugalėtojus ir finalininkus.

Pagrindinio prizo ir publikos prizo nugalėtojas produkto dizaino kategorijoje.

Vilius Vaura. „Familink” artimųjų saugos sistema (darbo vadovas doc. Juozas Brundza)

Asmeninis ir šeimos saugumas yra vienas pagrindinių veiksnių, lemiančių gyvenimo kokybę. Saugumas yra viena iš aštuonių gyvenimo kokybės indekso sudedamųjų dalių, todėl jo užtikrinimas smarkiai gerina žmonių savijautą ir gyvenimus. Tačiau, kiekvieną dieną žmonės susiduria su saugumo problemomis, prastinančiomis jų gyvenimo kokybę. Tai tokios grėsmę keliančios problemos kaip apiplėšimai, neapykantos nusikaltimai, kylančios rizikos dėl sveikatos problemų, turto vagystės ir žmonių pagrobimai. Yra žmonių, neįgaliųjų, kuriems, kai kurias atvejais, patiems sunku arba neįmanoma išsikviesti pagalbos. Šie veiksniai ir asmeninė patirtis susiduriant su apiplėšimu, paskatino išsikelti tikslą – sukurti analogus pranokstančią asmeninę ir artimųjų rato saugos sistemą, kuri sprendžia ar bent jau lengvina minėtas problemas.

„Familink“ – artimųjų saugos sistema – tai savarankiškai veikianti, žmones ir specialiąsias tarnybas sujungianti sistema, padedanti fiksuoti reikšmingą įvykių informaciją, prisitaikydama prie individualių vartotojų poreikių, sauganti visų amžiaus grupių žmones ir jų turtą.

Sistemą sudaro prietaisas, serveris, pagalbos tarnybos, mobili aplikacija ir artimųjų ratas. Prietaisas gali būti pritaikomas įvairiems nešiojimo ir tvirtinimo prie daiktų būdams, bei skirtingų funkcijų atlikimui. Jis gali būti naudojamas kaip pagalbos mygtukas, vaizdo registratorius, artimųjų iškvietimo būdas, įkalčius renkanti slapta kamera. Mobilioji aplikacija dar labiau padidina sistemos funkcionalumą.

Pagrindinio prizo nugalėtojas dizaino tyrimų kategorijoje. 

Justinas Dadonas. „Pasidaryk-pats” judėjimo ir skaitmeninės gamybos įgalintas atviras dizainas“ (darbo vadovai doc. Juozas Brundza, doc. Mantas Lesauskas)

Istorinėje perspektyvoje dizainas dažnai išnaudodavo pasidaryk-pats judėjimo įrankius siekdamas lavinti vartotoją ir kelti klausimus apie dizaino disciplinos atsakomybę. Dažniausiai tokių projektų postūmiu tapdavo staigūs ekonominiai ar socialiniai pokyčiai, o jų tikslas būdavo suteikti daugiau galios naudotojui. Ši galia būdavo išreikšta ne didesne galimybe įsigyti, bet leidimu kurti, taisyti, adaptuoti, perdaryti, taip pakeičiant ne tik objektą, bet ir savo pasaulėžiūrą ar aplinką plačiąja prasme. Šiandien išties demokratiško dizaino, kuriame naudotojas turi aktyvų vaidmenį, reikia labiau nei bet kada anksčiau. Šis aktyvusis naudotojas yra įgalintas nepaprastai lengvai pasiekiamos informacijos, naujųjų skaitmeninės gamybos įrankių ir ypač gausios darytojų bendruomenės („maker movement“).

Tačiau nei informacija, nei įrankiai, nei bendruomenė negali būti rimtus pokyčius sukeliančiais veiksniais, jei jie nepriklauso didesnei sistemai. Sisteminis požiūris yra stiprioji dizaino disciplinos pusė. Teorinio darbo pasekoje sukurta „Oli“ atviro dizaino, spausdintų modulinių detalių sistema yra vienas mažas pavyzdys, kaip tokio tipo produkcija galėtų veikti. Detalės čia tampa įrankiais susikurti savo unikalią aplinką, kuri yra nepriklausoma nuo tradicinės gamybos ir komercinės sistemos suvaržymų. Tokie produktai gali būti ne tik tvaresni, bet ir įgalinti vietines bendruomenes, duoti naudos naudotojų emocinei sveikatai, suteikti iki šiol nematytų realios personalizacijos galimybių ir paversti mus aktyviais fizinės ir emocinės aplinkos kūrėjais.

Jaunojo dizainerio prizo finalininkai:

Karolina Petraitytė. Edukacinių priemonių kolekcija „EDi creator“ (darbo vadovai doc. Miglė Kibildienė, doc. dr. Rasa Janulevičiūtė)

Mokyklose erdvinio – vizualinio intelekto ugdymui nėra skiriama pakankamai dėmesio ir resursų, nors šio intelekto pagrindu vystosi kalbinis bei matematinis intelektas. Daiktinių edukacinių priemonių, juo labiau erdvinį – vizualinį intelektą lavinančių priemonių trūksta, arba jų pasiūla yra itin skurdi, orientuota tik į demonstracinį naudojimą. „EDi creator“ – tai erdvinį – vizualinį intelektą ugdančių edukacinių priemonių kolekcija, skirtas lietuvių kalbos, matematikos ir kūrybingumo ugdymui. Kolekciją sudaro 5 mokymo priemonės skirtos praturtinti IV-V klasių mokinių ugdymo procesą.

„EDi creator Space“ - tai erdvinių struktūrų konstravimo žetonai skirti kalbos ugdymui, abstrakčių sąvokų mokymui, erdvinio mąstymo žemėlapio konstravimui.

„EDi creator Geometry“ - erdvinių geometrinių kūnų konstruktorius skirtas geometrinių kūnų pažinimui ir uždavinių sprendimui matematikos pamokose.

„EDi creator City“ - tai stalo žaidimas skirtas ugdanti erdvinį – vizualinį intelektą bei matematikos ir ekonomikos raštingumo pradmenis.

„EDi creator Multiply“- tai matematikos žaidimas skirtas išmokti ir įtvirtinti daugybos lentelę.

„EDi creator Book“ - erdvinio piešimo bloknotas skirtas ugdyti gebėjimą piešti erdvinius objektus.

Visos priemonės pritaikytos ugdyti erdvinį – vizualinį intelektą, bendrąsias bei dalykines kompetencijas. Priemonės yra atviro naudojimo ir lengvai pritaikomos prie skirtingų pamokos veiklų plano. Kolekciją vienija bendra grafinė stilistika ir „Edi (EDucation + Inovation) creator“ prekinis ženklas. Išbandytos mokymosi priemonės turėjo reikšmingos įtakos efektyviam mokomosios medžiagos pateikimui ir gilesniam išmokimui, ugdymo sužaidybinimui ir mokymosi motyvavimui.

Viktorija Mankevičiūtė. Vaikų ligoninės procedūrų draugas "LOO" (darbo vadovas doc. Juozas Brundza)

LOO - tai vaikų ligoninės procedūrų draugas, kuris rūpinasi vaiko dienotvarke bei savijauta. Primena, kada reikia eiti į procedūrą, ką reikia jai turėti (jeigu yra reikalavimai), nurodo, kur yra reikiamas kabinetas, veikia kaip naktinė lemputė, o svarbiausia - neleidžia jaustis vienišam ir rūpinasi vaiko savijauta. Be to, prireikus iškviečia pagalbą. Pasirinktas minimalistinis dizaino sprendimas, kad nebūtų prisirišama prie vaiko amžiaus.

Barbora Budinaitė. "TIMO" (darbo vadovas doc. Šarūnas Šlektavičius) 

„Timo“ - tai objektas skirtas padėti žmogui planuotis savo darbus atsižvelgiant į darbingiausias paros valandas. Taip pat jis akcentuoja pertraukas ir skatina žmogų per jas užsiimti savo sveikatai naudingomis veiklomis. Naudojant masažinę pusę žmogus nusiramina, tampa žvalesniu bei lengviau susikaupia dirbant tolimesnius darbus. Taip pat, šį objektą galima lengvai užsidėti ant nešiojamo kompiuterio ekrano, tai ypač praverčia judriose darbo aplinkose, kai sunku koncentruotis (dirbant kavinėse, viešose erdvėse).