Neringa Poškutė-Jukumienė
Dviejų parodų paroda: OMG
Vilniaus dailės akedimijos Telšių galerijoje, Kęstučio g. 3, Telšiai, pristatoma Neringos Poškutės- Jukumienės paroda OMG sudaryta iš dviejų parodų rodytų: In Gold We Trust 2019 m. Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro Parodų rūmuose ir WTF 2021 m. Kaune, galerijoje Meno parkas. Parodos atidarymas 2022 balandžio 7 d. 17 val. Parodos trukmė nuo 2022-04-07 iki 2022-05-07. Juvelyrikos ir metalo meno pasaulis, kaip ir kitos vizualinę meninę informaciją žiūrovui suteikiančios meno sritys, patiria visus įmanomus dirgiklius – nuo malonumo iki absurdo. Kartu juvelyrika, kaip terminas, kūryboje praplečia savo ribas, užsiima ekspozicinę erdvę, bei jungiasi į draugystę su video-, audio- ir kitkuo, kas parodos instaliacijoje tampa vieniu bei tiesiogiai nukelia į OMG akronimo reikšmės esmę. Akronimas – žodžių trumpinys naudojamas taupant laiką, siekiant išvengti daugiažodžiavimų, pasikartojimų. Paprastai tai pirmų žodžių raidžių „rinkinys“. Įvairūs akronimai vartojami jau kelis tūkstantmečius tad nekelia grėsmės kalbos „degradavimui“. Priešingai, jų žinojimas yra svarbi kalbos mokymosi ar išmanymo dalis. Dar Senovės Romoje siekiant išvengti daugiažodžiavimo buvo įvesti tokie plačiai paplitę akronimai, kaip AM ir PM (lot. ante meridiem ir post meridiem), reiškiantys laiką iki pietų ir po pietų. Taip pat ne tik anglakalbėse, bet ir kitose lotyniškus rašmenis naudojančiose valstybėje gerai žinomas P. S. (lot. Post Scriptum, liet. beje, be to), dažniausiai rašomas laiško gale norint pridurti dar vieną mintį ar pasakyti kažką tarp kitko. Šiuolaikinėje verslo kalboje (tiek anglų, tiek ir lietuvių) labiausiai paplitę tokie akronimai: ASAP (angl. as soon as possible, liet. kaip įmanoma greičiau), CEO (angl. chief executive officer, liet. generalinis direktorius), FYI (angl. for your information, liet. pranešame), n/a (angl. not available, liet. nepasiekiamas) ir t.t. Šioje parodoje vienas ryškių akcentų -auksas. Jo vertė pasaulio biržose, o ir šiaip viskas, kas sukurta iš aukso, nekvestionuojamai mena turtą ir prabangą. Visuotinis slapstymasis už pseudonimų ir šių dienų žiniasklaidos fake news mus atveda į akistatą su savimi ir su „auksu“, kad ir kas tai būtų. Taigi, paroda kalba apie vertes: menamas, esamas, įgyjamas. Žvelgiant materialiai ir į apibrėžimus verta žinoti: Auksas – ryškiai geltonas taurusis metalas, yra minkštas, tąsus ir kalus: lengvai ištempiama aukso viela, išplojami plonyčiai (peršviečiami) lakštai (folija). Lydymosi temperatūra 1064.33,5 °C. Tikėjimas – psichologinė būsena, kai informacijos suvokimas, nereikalaujantis apčiuopiamų įrodymų ar loginio patikrinimo, priimamas už tiesą. Parodoje pagrindinė instaliacija ir joje atvirai žiūrovą kviečiantis 24 karatų auksas dominuoja tik kaip medžiaga, materija, kurią kiekvienas gali turėti greitai ir efektingai – kaip ir visa kita šiuolaikinėje vartotojiškoje mūsų pasaulio nūdienoje. Bet drauge pagrindžiamas išliekamosios vertės nebuvimas ir jo fikcija, kuri turi labai trumpą savo gyvavimo laiką ir jokios perspektyvos. Tik klausimas – kiek Jums reikia medžiagos, kad pajustumėme jos tikrumą? Čekų režisieriaus Jan Klata spektaklyje „Faustas“ Mefistofelį vaidinanti aktorė ištaria „WTF?“ ir tai šiame moderniame pastatyme pakeičia klasikinę J. V. Getės frazę „Sustok, akimirka žavinga!“ Kaip dažnai jums tenka pagalvoti ar net garsiai pasakyti: „WTF!..!? Kada paskutinį kartą tai darėte ir kodėl? Ar šiuolaikinis menas jums sukelia tokį klausimą, o gal tik padeda demaskuoti viešojo gyvenimo „WTF“ momentus? Ribas žymintys ženklai, ribų žymėjimo juostos ir simboliai – yra visuotinai sutarti žymėjimai, kaip ir daugelis kitų dalykų, kurie yra tik visuomenės susitarimo reikalas ir kuriuos traktuojame kaip savaime suprantamus. Emocijos, kurios kyla pa(si)keitus jiems, tiesiogiai nuveda į parodos pavadinimo reikšmę. Kembridžo internetiniame žodyne raidinė frazė WTF išaiškinama kaip vartojama tokiai atvejais, kai esame nustebę, susierzinę ar nekvaršiname sau dėl ko nors galvos. Pristatomoje parodoje susiformuoja visos tiesioginės aplinkybės tuos jausmus identifikuoti. WTF iššifravimas paliekamas žiūrovui, nes pirmąjį įspūdį dažnai suformuoja pirmoji vizualinė ir verbalinė patirtis, skambesys. Pastaraisiais metais savo kūryboje tyrinėju juvelyrikos kaip medijos ribas. Siekiu juvelyrikos termino praplėtimo vizualiąja priemone. Personalinis santykis su juvelyrika, kaip medija, parodoje nėra pirmapradiškai nuspėjamas. Jis pasislepia, maskuojasi arba reikalauja įsigilinimo. Parodoje prisatomo tyrimo dalis – sociokultūrinės RIBOS, gyvenimo sociume reikšmė ir ženklai. Eksponuojamų objektų vizualinei grafikai pasirinkta modulio forma – rombas. Tai universali geometrinė forma, savyje talpinanti ir daug prasminės reikšmės. Pasitelkdama geometrinio apibrėžimo specifiką neapsiriboju ir nagrinėju jį kaip socialinės komunikacijos modulį, kuris reikšminiame išaiškinime nėra oficialus jaustukas, tačiau naudojamas kaip unikodo (standarto, apibrėžiančio beveik visų kalbų abėcėlių bei papildomų ženklų kodavimą kompiuteriuose) simbolis. Juvelyrika semantine prasme įgyja kūnišką egzistenciją ir simbolio pagalba yra tiesioginė nuoroda į brangakmenių kiekį parodoje. Brangumo sąvoka taip ir suprantama – ekspoziciniu ir eksploataciniu maksimumu.