Liepos 14 d., penktadienį, 17 val. Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro (KKKC) Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) atidaroma Lietuvos dailininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus organizuojamo tarptautinio formos meno festivalio FAKTAS-FORMA / FACT-FORM paroda „Susijungimas / Connection“. Parodą kuruoja Vilniaus dailės akademijos Telšių fakulteto Metalo meno ir juvelyrikos studijų programos vadovė doc. Neringa Poškutė-Jukumienė, dalyvauja absolventai Andrius Janulis, Donatas Repeika, Ignė Zdanevičiūtė, Simona Martinkutė (Simona Agota Martinkus).

Į įžanginį festivalio renginį – Algirdo Boso retrospektyvinę parodą „Plaukikas“ klaipėdiečiai ir miesto svečiai buvo pakviesti dar kovo pradžioje. O festivalio programą pradėjo kovo viduryje vykęs LDS Klaipėdos skyriaus skulptorių forumas, kuriame buvo aptartos viešosios skulptūros ir formos meno aktualijos šiandieniniuose, nuolat kintančiuose kontekstuose.

Kaip ir anksčiau vykusių respublikinės Mažosios plastikos parodų metu, vėliau išplėtotų iki festivalinio formato – „FAKTAS-FORMA / FACT-FORM“ esminiu tikslu liko parodyti kuo platesnį autorių ir jų kūrybinės raiškos spektrą. Visą šį laiką buvo atrenkami ir pristatomi pačia įvairiausia skulptūrinės formos kūrybine medžiaga sukurti kūriniai. Tokiu būdu lyg dėlionė buvo formuojamos ekspozicijos, surandant vis originalesnius kūrinių pristatymo būdus. Natūraliai subrendęs klausimas „Ar toks dėlionės formavimas gali atspindėti pagrindines tendencijas, aktualijas, temų ir formų pokyčius šiandieniniame plastikos mene?“ pakoregavo šių metų formos meno festivalio uždavinius. Prieš tai sėkmingai eksploatuotas mažosios plastikos, skulptūros autorinis fragmentiškumas buvo naudingesnis kuratoriui, kuriančiam įspūdingą dėlionę iš atskirų menininkų kūrinių tarsi naują didesnės apimties kūrinį. Tačiau, tokie sprendimai mažiau pasitarnauja tyrimams, kuriais būtų galima apčiuopti kintančių sąlygų įtakas ir procesus, analizuojant nuoseklią šios meno srities raidą. Todėl šiemet nutarta pagrindinę festivalio dalį – parodą „Susijungimas / Connection“ sudaryti iš atskirų ekspozicijų, pristatančių šešių autorių kūrinius. Vis tik, pagrindinis festivalio tikslas ir šiais metais lieka nepakitęs. Ir dabar siekiama žiūrovui parodyti daugiaprasmius skulptūrinės formos autorinius sprendimus – mažosios formos, šiuolaikinės skulptūros, objekto meno, instaliacijų ir kt. kūrinius, tampriai siejant juos su erdve, aplinka ir žmogumi. Visa tai ne tik jungtys, bet ir žymiai platesni kontekstai, apimantys lauką aplink jas.

Pristatomi autoriai ir tyrimai/parodos: Andrius Janulis, paroda Sezono belaukiant; Marija Šnipaitė,  paroda Per ilga naktis; Egons Persevics, paroda Grožis ir kiti bjaurūs dalykai; Donatas Repeika, meninis tyrimas/paroda  Objektai; Ignė Zdanevičiūtė, meninis tyrimas/instaliacija Limen; Simona Martinkutė, meninis/mokslinis tyrimas ir instaliacija, videodokumentas, performansas Švie …—… . Visi autoriai – viduriniosios ir jaunosios kartos menininkai kūrybines iniciatyvas vystantys formos bei formato mene, aktualizuojantys asmeninę kūrybą tarpdisciplininiuose, konceptualiuose kontekstuose, istorinės retrospektyvos ir kitų medžiagų tyrimuose.

Andrius Janulis – metalo menininkas, gyvena ir kuria Ukmergėje. Jo kūryboje medžiagų santykiai sutelkti į atsakingo vartojimo propagavimą, perkūrimo estetiką. Visa tai persismelkia saikinga ironija ir nenuobodžiu, intriguojančiu dekoratyvumu. Šis autorius klaipėdiečiams jau pažįstamas. Jis dalyvavo LDS Klaipėdos skyriaus organizuotuose Šiuolaikinio metalo meno simpoziumuose/parodose „Mazgas-Jūra“ Klaipėdos galerijoje 2016–2018 metais. Iki šiol A. Janulio sukurti „Pašto balandžiai“ eksponuojami viešojoje miesto erdvėje, ant buvusio Karališkojo pašto langų grotų. Festivalyje pristatomoje parodoje įtampa ir daikto istorija bus juntama netikėtuose deriniuose. Šįkart menininkas formuoja ir pristato laukimo estetiką.

Marija Šnipaitė – jaunosios kartos menininkė. Gyvena ir kuria Vilniuje. Prisistatydama festivalyje ji rašo: „Parodoje „Per ilga naktis“ kuriu ištįsusio laiko peizažą, kurio fone gvildenu rūbo fragmentų kaip žmogaus kūno ir jausenos tęsinio temą. Aprangos elementai, rūbų dalys mane sudomina kaip erdvės, teritorijos ir formos, kurios kūriniuose pametusios savo įprastas funkcijas persikūnija į kitus vaidmenis. Paroda sukonstruota lyg pasivaikščiojimas, kuriame šie elementai tarsi pamesti, kažkur atsitiktinai užsilikę daiktai persipina su menamo peizažo fragmentais. Sutinkamuose objektuose siekiu įvairiapusio technikų, medžiagų, tekstūrų panaudojimo, skulptūros panašėjimo į piešinį ar spalvines dėmes. Kuriama atmosfera panardina žiūrovą į meditatyvią, minimalistinę erdvę, kurioje sustingdomi atsitiktiniai momentai, o laiko tarpsnis – nepatikimas matas. Pirmą kartą paroda buvo pristatyta Vilniuje, galerijoje AV17.  Parodų rūmuose ji  pasipildo keliais objektais iš ankstesnės parodos „Apsistojimas“, vykusios Marcinkonių traukinių stotyje. Taip šį kartą „Per ilgos nakties“ pasivaikščiojimas įgauna daugiau klajokliško būvio, kuriam laikui pakibusio sapniškoje būsenoje ir  belaikėje erdvėje.“

Festivalio parodoje susipažinsite su Latvijos menininku Egons Peršēvics. Pastaruoju metu jis savo kūryboje daugiausia dėmesio skiria didesnėms figūrinėms skulptūroms. Autorius jas kuria tyrinėdamas politiškai aktualias temas, gilindamasis į nekintančias kultūros vertybes. Šiuo metu E. Peršēvics kūryboje vyrauja viešajai erdvei skirti objektai, kurie lengvai ironizuodami iškelia tokias politiškai įtemptas problemas kaip ekologija, lyčių lygybė, diskriminacija ir laisvės idėja. Menininkas teigia, kad grožis jam labai svarbus ir tiki, kad jis pasaulį daro geresniu. Parodoje „Grožis ir kiti bjaurūs dalykai – ir Latvijos dailės akademijos doktorantūros studijų tyrimas, kuriame skulptorius koncentruojasi prie nepatogių temų, apie kurias, autoriaus teigimu, lengviau yra nekalbėti.

Donatas Repeika – jaunasis menininkas, 2022 metais VDA apgynė Taikomojo meno programos magistro baigiamąjį darbą. Baigiamųjų darbų vertinimo komisijos buvo įvertintas už baigiamojo darbo „Objektai“ aktualų šiuolaikinio meno diskurso išskleidimą turiniu ir forma. Festivalio parodoje pristatomas tyrimas „Uždengimo fenomenas šiuolaikiniame mene: turinys ir forma“ (darbo vadovė doc. Dr. Liepa Griciūtė-Šverebienė). Kūrybinio projekto pavadinimas – „Objektai“ (darbo vadovas doc. Mindaugas Šimkevičius).

Ignė Zdanevičiūtė – jaunoji menininkė, 2023 metais VDA apgynė Metalo meno ir juvelyrikos programos bakalauro baigiamąjį darbą. Baigiamųjų darbų vertinimo komisijos buvo įvertinta už baigiamojo darbo „limen“ meno ir filosofijos sintezę. Festivaliui pristatoma instaliacija ir tyrimas (darbo vadovė doc. Neringa Poškutė-Jukumienė) užduoda klausimus apie ribų tarsi sudaiktintų slenksčių sampratos kaitą. Vienas pagrindinių tyrime akcentuojamų problemų – kokiais būdais bei elementais galima (su)slenkstinti sekuliarią būtį?

Simona Martinkutė (Simona Agota Martinkus) – aktyvi Klaipėdos kultūros lauko dalyvė, tarpdisciplininio ir multimedijos meno atstovė. Festivalio parodoje ji pristatys Taikomojo meno magistrantūros studijų baigiamąjį  darbą – meninį-mokslinį tyrimą „Klaipėdos krašto visuomeninių pastatų, sovietmečio laikotarpio monumentaliosios dailės – vitražo likimas“ (tyrimo darbo vadovas dr. doc. Gvidas Slah, kūrybinio darbo vadovė doc. Neringa Poškutė-Jukumienė). Savo kūrinyje-tyrime Simona gilinasi į surinktą ir susistemintą informaciją apie XX a. 7-9 dešimtmetyje Klaipėdoje ir Klaipėdos krašte sukurtus vitražus, buvusius ir esančius visuomeniniuose bei sakralinės paskirties objektuose. Autorės darbe konstatuojama kiek vitražų išliko ir kiek jų buvo sunaikinta, aptariamos vitražų sunaikinimo priežastys ir jų išsaugojimo galimybės. Instaliacija, videodokumentas, performansas „Švie …—…“ atspindi tyrimo problematiškumo ir „ėjimo ašmenimis“ situaciją. Įtampa kuriama sąlytyje su objektais ir jų atminties kultūra.

Tarptautinis formos meno festivalis šiais metais dedikuojamas Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-mečiui. Pagrindinė jo paroda „Susijungimas / Connection“ atspindi ryšius ir galimas sąsajas tarpusavyje, kurie užsimezga veikiant vieno bendro tikslo kūrybos vardan. Formos ir formato meninis tyrimas yra ir edukacinė visuomenės informavimo strategija, siekiant atkreipti dėmesį į skulptūros, 3D meno studijų programas bei kūrybines praktikas Lietuvoje. 

Dar viena festivalio paroda – Mažosios skulptūrinės formos paroda „Bronzos amžius“ liepos 21 d., 17 val. bus pristatyta Klaipėdos galerijoje (Bažnyčių g. 6. II a.).

Projektą remia Klaipėdos miesto savivaldybė ir Lietuvos kultūros taryba.

Parodos veiks iki 2023 m. rugpjūčio 13 d.

 

Projektą kuruoja Neringa Poškutė-Jukumienė

Projekto menotyrininkė Danguolė Ruškienė

 

KKKC Parodų rūmų (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) darbo laikas: trečiadienį–sekmadienį 11–19

val. (valstybinių švenčių dienomis nedirba).

Renginio metu bus fotografuojama ir filmuojama. Informuojame, kad dalyviai gali būti matomi renginio nuotraukose ir vaizdo įrašuose, kurie bus skelbiami socialiniuose tinkluose ir žiniasklaidoje.