Gitenis Umbrasas I RETROSPEKTYVA

Atidarymas lapkričio 16 d. 18 val.
Paroda veiks iki gruodžio 30 d.
VDA parodų salės TITANIKAS, I a.

Simboliška, kad 2023 metus Vilniaus dailės akademijos parodų salės „Titanikas“ (pirmasis jų aukštas) palydi su Gitenio Umbraso (g. 1961 m.) paroda. Miestui minint 700-ąjį jubiliejų ir prisimenant didžiojo kunigaikščio Gedimino laiškus į pasaulį, savo retrospektyvą ir introspekciją pristato vienas vilnietiškiausių menininkų. Kūrėją žino ir pažįsta daugelis, dauguma, beveik visi miestiečiai ir sostinės svečiai. Kartais net nežinodami ar tiesiog nesuvokdami. Menininko kūrybiniame aplanke yra tokie chrestomatiniai artefaktai kaip plytelė STEBUKLAS Katedros aikštėje, Neries krantinė su jau sunaikintu manifestu AŠ TAVE MYLIU / IR AŠ TAVE (2004 metų žemės meno darbas), sovietinio saugumo pastate nukankintų žmonių vardai (su gimimo ir žūties metais, bei partizaniniais slapyvardžiais), galop – Čiulbantis kryžius, „Stiklių“ viešbučio-restorano kompozicija, į Vilniaus medžius įaugusios freskos, Tuskulėnų dvaro memorialas... 

Pastaruoju metu G. Umbrasas kuria Vilniaus patronui – Šv. Kristoforui skirtą mozaiką (turinčią atsidurti Vilniaus savivaldybės dangoraižio fasade). Su ja, ir daugeliu kitų darbų, bus galima susipažinti menininko parodoje „Titanike“. 

Internetinėse enciklopedijose apie autorių rašoma: „G. Umbrasas nuo vaikystės gyveno Antakalnyje, baigė Vilniaus 22-ąją vidurinę mokyklą, mokėsi Justino Vienožinskio dailės mokykloje. 1979–1980 m. [o ir vėliau] rengė akcijas bei hepeningus.<...>. 1988 m. baigė Lietuvos dailės institutą (dabar – Vilniaus dailės akademija), 1989–1995 m. dėstė jame“.

Dailėtyrininkė, profesorė dr. Ramutė Rachlevičiūtė menininko kūrybą charakterizuoja: „G. Umbrasas – žymus šiuolaikinio meno lauko atstovas. Jis valdo įvairias medijas – tapybą, piešinį, skulptūrą, architektūrą; jam paklūsta akcijos, performansai, žemės menas ir t.t. Bet du dalykai jį, kaip menininką, išskiria iš didžiulio būrio šiuolaikinio meno kūrėjų – tai rimtas klasikinis meno pagrindas (plastinės anatomijos, perspektyvos, freskos, mozaikos ir kt. techninių, technologinių dalykų išmanymas) ir orientacija į kolektyvinę atmintį (angažuotumas valstybinės svarbos temoms, sovietinę patirtį išgyvenusiųjų traumoms). <...>“.

Titanikas