Šiemet tarp aukštųjų meno ir dizaino mokyklų, dalyvaujančių Nyderlandų dizaino savaitėje, rasite ir Vilniaus dailės akademiją!

Parodoje „Class of 2023“ VDA Dizaino inovacijų centras pristato septynių jaunųjų Lietuvos dizainerių (Paulina Vasiliauskaitė, Ieva Gudelaitytė, Emilija Globytė, Justina Stipinaitė, Dijuota Žilytė, Emilija Daraškevičiūtė, Marta Ilevičiūtė) šiais metais sukurtus diplominius projektus.

Ekspozicijoje lankytojai galės daugiau sužinoti apie tradicinius baldus ir lietuvių mitologiją, susipažinti su dizaino ir medžiagų tyrimų procesais, apžiūrėti performatyvius ir kolekcinio dizaino kūrinius.

Nuo baldų, mados ir kolekcinio dizaino iki medžiagų tyrimų - ekspozicija bus pristatyta Nyderlanduose esančioje "Klokgebouw" salėje (Strijp-S zona, Klokgebouw | 2 salė, Klokgebouw 50).

Nyderlandų dizaino savaitė vyks spalio 21 - 29 dienomis.

Darbo laikas: 11:00 - 18:00

Apie darbus:

Dizaino objektai „Pelkė laumėms” I Paulina Vasiliauskaitė 

Neik artyn vandens, nes laumės gali įtraukti būdamos tarpininkėmis tarp likimo ir žmogaus, laumės lietuvių mitologijoje atspindi siekį kontroliuoti savo likimą. Pasakojama, jog jos kaip ir kitos lietuviškos mitinės būtybės, gyvena vandenyje. Vanduo tampa mitinio pasaulio erdve, atspindinčia žmogaus pasąmonę. (angl. „the field of unconscious”). Vandens paviršius sukuria ribą skiriančia realųjį pasaulį nuo sapno, mitą nuo tikrovės, vaikystės prisiminimus nuo neraminančios ateities nežinomybės.

Kolekcijos objektai atspindėdami erdvę įprasmina dabarties akimirką, apibrėžia vietą ir laiką. Mituose šie veiksniai yra labai svarbūs siekiant išpildyti išpranašautą likimą. Objektai sukurti eksperimentuojant su stiklo gamyba. Vandens paviršiui stikle atkurti buvo naudojami skirtingi pigmentai ir technikos. Medinės dalys gaminamos formuojant jas menininko rankomis, naudojant skulptūrai būdingus metodus, siekiant suteikti joms galimybę mesti iššūkį kaip skulptūrai. Pasitelkus skaitmenines technologijas, CNC pjovimą ir netikėtus dalykus, modeliai buvo paversti dizaino objektais. Atliekant medžiagų tyrimus, kvestionuojant mitus ir amatų paveldą, šiame projekte siūlomas unikalus dizaino metodas, derinantis tradicinius amatus su išmaniais pramoniniais gamybos procesais ir šiuolaikiniu požiūriu į dizainą.

Dizaino objektai „Miesto kolekcija” I Ieva Gudelaitytė

Tai baldų kolekcija įkvėpta atsitiktinio dizaino Vilniaus mieste. Objektai, kuriuos iš būtinybės surinko vietos gyventojai, pavienės besimėtančios detalės mieste atskleidžia miesto ir jo gyventojų istorijas per vietines medžiagas, tekstūras ir formas. Ši kolekcija tai atidaus stebėjimo padarinys, pažindinantis su miestu, jo nematomos pusės fiksavimu ir vertimu į šiuolaikinę dizaino kalbą. Sukurti daiktai nesiekia kopijuoti vaizdų užfiksuotų gatvėse, verčiau, tai būdas dizainerio akimis tyrinėti, atrasti miesto individualumą (per pasikartojančias medžiagas, spalvas, formas) ir iš jo įsikvėpti. Taip pat, kolekcijoje svarbus kontrastas, jo siekiama tarp užfiksuotų vaizdų ir sukurtų objektų: chaotiškos, dažniausiai, senų daiktų kompozicijos nuotraukose atgimė naujų daiktų pavidalu.

Dizaino objektas „Kismas” I Emilija Globytė

Kismas – performatyvus dizaino objektas atskleidžiantis kūno pozicijų kismą kaip sėdėjimo estetiką. Šio darbo aktualumą lėmė siekis suestetinti fundamentalią kasdienišką funkciją – sėdėjimą. Objektas įprasmina kismą iš sėdėjimo perspektyvos vykstant sąveikai tarp: kūno, objekto formos ir estetikos. Suformuotas vario objektas pažymi užfiksuotą kūno pozicijų kaitą, išryškinant kūno linijas sąveikoje su sėdimu paviršiumi. Kūno linijos, kurios buvo sujungtos į vieną perspektyvą, įžvelgiamos kūrinio pjūviuose. Dėl kūno fiksacijos kismo estetikos ir objekto sukūrimo principo – atliepiamas performatyvumas, nuolatinis vyksmas. Taigi, kūnas tapo dizaino objekto sukūrimo pagrindu, išskiriant kismą kaip kūrinio ašį.

Dizaino kolekcija  „Forma pagal medžiagą” I Justina Stipinaitė

Kolekcijos dizaino atspirties taškas - medžiaga ir jos galimybės. Dizainerė eksperimentavo pilstydama verdantį parafiną ant įvairių rūšių putų ir taip sukūrė naują estetiką - eroduotą, skystą ir organišką tekstūrą. Šia technika išgautos intriguojančios formos ir raštai, kurie panaudoti kuriant kilimą ir sieninį šviestuvą. Naudodamas kontrastingas medžiagas ir naujai sukurtą techniką, dizainerė sukūrė šią kolekciją.

Biomedžiagų instaliacija „Išmokti išgyventi” I Dijuota Žilytė

Projektas skatina permąstyti žmonių santykius su juos supančia aplinka: gamta ir žmogaus sukurtomis technologijomis. Atsižvelgiant į žmogaus daromą poveikį planetai, vyrauja nuomonė, kad netrukus žmonėms teks galutinai atsisakyti požiūrio, lėmusio antropoceno idėjose išsakytas nuostatas. Koncepcijose apie žmogaus rūšies viršenybę pripažįstama biologinė įvairovė ir bandoma kurti hibridinius pasaulio modelius, sudarytus iš organinių ir techninių darinių. Kūrybinis tyrimų projektas kviečia apmąstyti naujo kūniškumo ir naujų gyvybės formų kūrimą, taip pat simbiotinių sambūvio formų paieškas. Kūnas, kaip pagrindinė apmąstymų sritis, daro įtaką biomedžiagos vizualumui ir pritaikymui. Pastaroji buvo pagaminta iš Arthrospira platensis. Ši biomedžiaga atrasta eksperimentuojant.

Suoliukų kolekcija „Prisėsk” I Emilija Daraškevičiūtė

Suoliukų dizainas įkvėptas lietuvių liaudies balduose naudojamo profiliavimo. Tai būdas kurti pasitelkus senuosius lietuviams būdingus tradicinių baldų bruožus ir motyvus. Profiliai interpretuojami, skaitmeniniu būdu 2D programa liaudies suoliukų profiliai sujungiami – taip gaunami nauji, nematyti, bet atpažįstami siluetai. Kuriant ryšį tarp praeities ir dabarties, tradicijų ir technologijų, darbas įgyvendinamas naudojantis CNC frezavimo staklėmis bei apdirbant rankomis. Suoliukai suprojektuoti iš atskirų, sausu būdu surenkamų modulių, suteikiant galimybę naudotojui sukurti savitą suolo kombinaciją. Suoliukai, įkvėpti tradicinių liaudies baldo elementų, pratęsia ryšį su mūsų kultūrine tapatybe, tradicijomis. Sukuriama unikali ir autentiška patirtis erdvėje.

Mados kolekcija „Saugi erdvė" I Marta Ilevičiūtė

Pandemijos Covid-19 akivaizdoje žmonės iš naujo ėmė vertinti ir mylėti savo namus. Jie pavertė juos šventovėmis, tarnaujančiomis kaip darbo, bendravimo ir laisvalaikio erdvės, suteikiančiomis mums patogumą užsisakyti viską, ko reikia, nekeliant kojos į lauką. 

Ši kolekcija sukelia tokį pat saugumo ir paguodos jausmą, kaip ir namų šventovė. Kiekvienas kūrinys persmelktas nostalgiškų ir simbolinių prisiminimų, sukeliančių paguodos pojūtį. Įkvėpimo semdamasi iš brangių vaikystės namų prisiminimų, dizainerė kruopščiai įpina į dizainą motyvų, kurie įkūnija nostalgijos esmę ir užima ypatingą vietą jos širdyje. Šie gatavi drabužiai tarnauja kaip paguodos prieglobstis tiems, kurie patyrė Covid-19 karantino iššūkius, siūlydami saugią ir kviečiančią erdvę per šviesius prisiminimus ir nostalgiją.

Parodą „Class of 2023“ finansuoja Vilniaus dailės akademija.