2023 m. gruodžio 4 d. 12.30 Titanike (Maironio g. 3) 112 auditorijoje vyks prof. Timothy Frerichs (The State University of New York at Fredonia) atvira paskaita „Timothy Frerichs, Dailininko knyga“.

Prof. Timothy Frerichs daug metų dėsto knygos meną ir estampą New York State University at Fredonia bei skaito paskaitas ir veda kūrybines dirbtuves pasaulio universitetuose. Prof. Timothy Frerichs – išsilavinęs ir kultūringas menininkas, surengęs daug personalinių parodų, dalyvavęs tarptautiniuose meno projektuose, apdovanotas premijomis ir stipendijomis. Meno projektuose, „dailininko knygose“ ar estampuose jis puikiai derina konceptualumą su skirtingų materijų, tokių kaip metalas, akmuo, šešėlis, rankų darbo popierius, skirtingi spaudos būdai ir kt., panaudojimą ir sujungimą materializuojant kūrinio idėją. 

„Dailininko knygą“ galima rasti visose pagrindinėse pasaulio parodose, taip pat ir Venecijos meno ir architektūros bienalėse. Tai yra tarpdisciplininis menas, sujungiantis konceptualumą ir rankų darbą.

Prof. Timothy Frerichs pasisakymas apie vieną iš savo meninių projektų:

Navigation – is a practice of constantly evaluating a trajectory (guided by past and current cultural technological approaches) while adapting to a moving “ground”. It must be understood that engaging a navigation process transforms the ground on which it operates. For Navigation, using referenced and recognized landmarks is a necessary strategy for attempting to engage and understand the abstract.

I have been using the Navigation process for art making during the majority of my professional career. This manifests in work engaging a variety of media, imagery, and layered approaches. My goal is to visually connect various established representation forms and philosophical approaches. My curiosity in knowledge formation processes drives my conceptual framework.  In particular, I enjoy investigating how culturally accepted concepts evolved, have become mainstream, and influence the world we habitat. I strive to create a visual dialogue examining how imaging, collection systems, and mapping processes (whether scientific or cultural), represent our perceptions of the natural world. I am especially interested in how these combined perceptions influence our interactions and intentional and unintentional impact on the world.  

The drawing process is a vital tool for investigation, idea generation, and knowledge formation. As such, drawing is an underlying structure and vehicle for my work. The modern, scientific processes of mapping, griding, and layout schematics heavily influence my resulting formal image area and composition. Responsible practice, material selection, and context is reflected in the physical quality and overall content.

Projekto rėmėjas: Švietimo mainų paramos fondas, Vilniaus dailės akademija
Projekto kuratorius: Prof. Kęstutis Vasiliūnas, Grafikos katedra