Gyvenimas klostėse. Baroko įtampos, poveikiai ir judėjimai
Tarptautinis mokslinis seminaras balandžio 25 d. Sapiegų rūmuose
Organizatoriai:
Vilniaus dailės akademija, Doktorantūros skyrius, Dailės istorijos ir teorijos katedra
Kopenhagos universitetas, PASS (Praktika grįstų meno studijų centras)
Bendradarbiaujant su:
Vilniaus dailės akademija, Skulptūros katedra
Sapiegų rūmai
Terminas „barokas“ turi daug reikšmių ir jo vartosena laikui bėgant keitėsi. Jis atsirado XVIII amžiuje, siekiant apibūdinti to laikotarpio ir ankstesnio šimtmečio muzikos, architektūros ir tapybos keistenybes, puošnumą ir moralinį nuosmukį. Vėliau šiuo terminu imta vadinti XVII a. meno aspektus, kuriems būdinga dinamiška kompozicija, dramatiški kontrastai ir nepagražintas natūralizmas. XX a. terminai „barokas“ ir „Naujojo pasaulio barokas“ buvo vartojami apibūdinti įvairioms Europos ir Lotynų Amerikos modernizmo ir populiariosios kultūros tendencijoms, kurioms būdingas faktūrų turtingumas, emocinis poveikis ir judesys. Taigi barokas yra ir istorinė epocha, kupina politinių įtampų, ekspansyvaus kapitalizmo, absoliutizmo valdžios, ir tarpistorinis ir tarpkultūrinis būdas dinamiškai ir kartais iššaukiančiai organizuoti materiją, kuris gali turėti apraiškų ir šiuolaikiniame mene ir kultūroje. Kaip šį terminą vartojame ir kaip baroką suvokiame šiandien?
Viena vertus, barokas buvo istorinė epocha, kai Europą siaubė karai ir nesutarimai dėl religinių ir teritorinių klausimų, o klimato kaita ir didėjanti naujų prabangos prekių paklausa lėmė užjūrio tautų ir teritorijų kolonizaciją – su katastrofiškomis ir ilgalaikėmis pasekmėmis, kurios iki šiol formuoja mūsų pasaulį ir mąstymo būdus. Tai taip pat buvo sparčių pokyčių ir beatodairiškų eksperimentų mene, filosofijoje ir moksle metas. Istorinis baroko laikotarpis taip pat davė pradžią naujiems formos, materijos ir jų paveikumo apmąstymams, kurie tebedomina istorikus, menininkus ir mokslininkus. XX a. filosofai ir menininkai, tokie kaip Walter Benjamin, Gilbert Simondon, Gilles Deleuze, Henri Michaux, Alejo Carpentier, Édouard Glissant ir Christine Buci-Glucksman prisidėjo prie baroko permąstymo tiek iš istorinės, tiek ir iš šiuolaikinės perspektyvos. Seminaras „Gyvenimas klostėse. Baroko įtampos, poveikiai ir judėjimai“ kviečia apmąstyti tiek istorinį baroko palikimą, tiek jo keliamus iššūkius ir šiandien mums siūlomas galimybes.
Seminaras vyks balandžio 25 d. 9:30-17:00 val. Sapiegų rūmuose (L. Sapiegos g. 13, Vilnius)
Seminaras vyks anglų kalba.
Seminaro programa:
9:30-9:40 Coffee and welcome word dr. Julija Fomina, director of PhD Studies in Art History and Theory, Vilnius Academy of Arts
9:40-9:55 Introduction to the seminar Mikkel Bogh, Professor of Art History, Director of Center for Practice-based Art Studies, University of Copenhagen
9:55-10:10 Opening remarks and short introduction to Sapieha Palace dr. Gintautė Žemaitytė, Executive director, Sapieha Palace
10:10-10:40 Introduction to the history of Sapieha Palace Laura Misiūnaitė, Head of cultural education, Sapieha Palace
10:40-11:20 Internationality of Baroque: Four Cases of Artworks in the Church of the Holy Spirit in Vilnius, Birutė Valečkaitė, PhD fellow in Art History and Theory, Vilnius Academy of Arts
11.20-12:00 Between Fight and Fun in 17 th Century Denmark: The Peculiar Case of King Frederik III’s Wet Trap Chair Casper Thorhauge Briggs-Mønsted, PhD fellow, Dept. of Arts and Cultural Studies, University of Copenhagen
12:00-12:40 Disruptive Travelling: Subversions of Power and Poetic Relations in Baroque Images between Europe and the Americas
Mikkel Bogh, Professor of Art History, Director of Center for Practice-based Art Studies, University of Copenhagen
12.40-13.40: Lunch
13.40-14:20 Guided tour in the exhibition Refuge, Virginija Januškevičiūtė, Edgaras Gerasimovičius, PhD fellows in Art History and Theory, Vilnius Academy of Arts
14.20-15:00 Inflection, Field, and Singularity: Towards a Concept of Form in Contemporary Art Practice through Gilbert Simondon, Gilles Deleuze, and Henri Bergson, Henrik B. Andersen, Professor, Dept. of Sculpture, Vilnius Academy of Arts
15.00-15.40 “By means of Rome”: The Baroque as Lesson and Resource in Robert Venturi’s Oeuvre, Kasper Lægring, New Carlsberg Foundation Postdoctoral Fellow in Art History, Aarhus University
Coffee break
16.00-16:45 Baroque folds and afterlives: а Roundtable discussion w. speakers and audience, chaired by Mikkel Bogh
____________
Iliustracija: Ana Hatherly (1929-2015) Untitled (from the “World Maps” series), 1970 Watercolour and Indian ink on paper 22.2 x 30 cm Private collection on deposit at the Calouste Gulbenkian Museum – Modern Collection